Gå til hovedindhold

DUÅ (De Utrolige År)

Vi benytter principper fra De Utrolige År, som har en anerkendende tilgang til barnet. Vi arbejder derfor med særlige begreber, som I vil kunne opleve i hverdagen.

Læringspyramiden

Lysholts pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende og anvisende pædagogik og anvender principper fra De utrolige år (Duå)

Da konceptet Duå ikke vil fortsætte er vi ved at tænke i nye retningslinjer, som vil læne sig op ad de samme principper som dem vi anvender i dag. 

Gennem principperne har vi fået opbygget et fælles sprog, som er kendt for alle på Lysholt.

Vi anvender blandt andet principper og begreber som.. gå-ben, holde hænder og fødder for sig selv, stophånd og inde-stemme

Det kan være rigtig svært at være anvisende og fortælle hvad vi gerne vil se i stedet for som mange af os er opdraget med, at få at vide hvad vi ikke må. Så derfor øver vi os på at omformulere sætninger...

I stedet for at sige, "du må ikke løbe"... så siger vi  - "du må bruge gå-ben".

I stedet for at sige, "du må ikke slå"... så siger vi - "du må holde hænder og fødder for dig selv".

I stedet for at sige, "du skal lade være"... så siger vi - "stop" og viser stop-hånd.

I stedet for at sige , "lad være med at råbe".. så siger vi - "du må bruge inde-stemme".